۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

فرار مغزها

پارسال که رفته بودم برای کارهای مهاجرت، مدرک تحصیلیم رو بگیرم یک چیزی برام خیلی جالب بود. من که با توجه به وضعیت قبلی اداره فارغ التحصیلان دانشگاه، با خیال راحت رفته بودم مدرکم رو بگیرم با صف عجیب و غریبی مواجه شدم. حالا فصل بدی هم بود و معمولن تابستانها شلوغتر است اما تعداد آدمهایی که اصرار به دریافت مدارکشان داشتند خیلی زیاد بود و مشخص بود که همه برای خارج از کشور اقدام کردند وگرنه داخل ایران که همون مدرک موقت جواب میده. آخر سر هم به خاطر شلوغی بیش از حد، کارم بیش از 2 ماه طول کشید و مدرکم به روز موعود (مصاحبه) نرسید و با یک گواهی رسمی قابل ترجمه کارم رو راه انداختم. طول کشیدن کار هم به خاطر اشکال سیستم نبود و از آنجا که دانشگاه شریف یکی از بهترین دانشگاههای سیستماتیک ایران است، نمیشد اشکال را به گردن سیستم انداخت و تنها دلیلش سیل مغزهایی بود که میخواستند فرار کنند! تازه بعدها (اواخر پاییز) که رفتم اصل مدرکم رو بگیرم دیدم باز هم همان شلوغی پابرجاست. امسال که شنیدم وضع بدتر از پارسال است. خلاصه که این مغزها بدجوری دارند فرار میکنند! از ما گفتن بود! بعد هم خطاب به آفیسرهای محترم میگم که درسته که ما مغز! نیستیم و از مغزیمون گذشت اما این هم درست نیست که انقدر ما رو معطل و لنگ در هوا نگه دارید. Skilled Worker که هستیم. اینجوری که فسیل میشیم! باز هم از ما گفتن بود. تازه، گواهی عدم سوء پیشینه جدیدمون هم رسید. میخواین بفرستیم خدمتتون؟ آخه یه اهنی، یه اوهونی. نمیشه که اینجوری بی سر و صدا!
پی نوشت- در پستهای اخیر چند بار، وضعیت فراموش شدگان را به آفیسرها یادآوری کردم. ببینم بالاخره ما از رو میریم یا آفیسرها.

۲ نظر:

  1. آره واقعا همه دارن می رن! امیدوارم این آفیسر ها به حرفت گوش کنن و این مدیکالای لعنتی رو بفرستن. ما هم گواهی عدم سوء پیشینه مون اومد. اما چه فایده از اون ور که خبری نشد. این عدم سوء پیشیینه تا کی به درد می خوره و میشه ترجمش کرد؟ می دونی؟

    پاسخحذف
  2. بیگانه جان،
    در مورد عدم سوء پیشینه من هم فکر میکردم روش نوشته تا کی اعتبار داره ولی بعد که فکر کردم به نظرم یک استعلام تا اون تاریخه. باید دید که از نظر مخاطب (در اینجا اداره مهاجرت)، تا اون تاریخ مورد قبوله یا نه. در مورد ترجمه هم فکر کنم تا 1 ماه بشه ترجمه کرد. باز باید از دارالترجمه بپرسیم. اگر من پرسیدم بهت خبر میدم

    پاسخحذف