۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

یکی داستان است پر آب چشم

این روزها در مورد وکلا یا مشاوران مهاجرتی بسیار میشنویم و حداقل در فضای اینترنت، نظر خوبی نسبت به این گروه وجود ندارد. البته چندی پیش که به دفتر مشاور خود (اصرار دارم به او وکیل نگویم) رفته بودم متوجه شدم که در سطح دیگری (کسانی که احتمالا خیلی با اینترنت سروکاری ندارند) درست عکس این دیدگاه مشاهده میشود و برخی فکر میکنند وکیل یا مشاور معجزه میکند. با جمع بندی این نظرات به این نتیجه میتوان رسید که یک نگاه سیاه و سفید به این قشر وجود دارد. من هم نسبتی با وکلا و مشاوران ندارم و از اتفاق، از آنها متضرر هم شده ام (به طور خلاصه داستان این است که در دریافت فایل نامبر فدرال سه ماه تاخیر کردند و به احتمالی کار من را یک سال عقب انداختند) اما معتقدم که در برخورد با آنها باید از نگاه صفر و یک اجتناب کرد و تمام جوانب را در نظر گرفت. برای مثال در مورد خودم و در شرایطی که اطلاعات خیلی زیادی در اینترنت پیدا نمیشد (به خصوص در مورد مصاحبه) راهنماییها و نکاتی که مشاور ارائه داد کمک خوبی بود. همچنین در همان جلسه اول ایشان خیلی روشن و صریح اعلام کرد که هیچ کار خارق العاده ای انجام نمیدهد و من از همین صراحتش خوشم آمد. از نکاتی هم که میگفت مشخص بود که بر اساس تجارب قابل توجه به نتایجی رسیده است. مثلن در مورد زبان (چه فرانسه و چه انگلیسی) اصرار داشت که سطح پایینتری از آنچه ما در ذهنمان بود را علامت بزند و به خصوص در مورد فرانسه، بر یادگیری هرچه بهتر آن تاکید داشت و هرچند وقت این موضوع را گوشزد میکرد. اما انکار نمیکنم که اشکالاتی هم داشت و به جز قصور بسیار مهمی که داشتند و در بالا ذکر کردم گاهی به نظر میرسید که نظم قابل انتظار از یک دفتر وکالت در دفترشان مشاهده نمیشد.
از سوی دیگر گاه میبینیم که طبق یک عادت دیرینه، برخی کوتاهی ها و اشکالات خود را به گردن وکیل/مشاور می اندازند و خود را خلاص میکنند. مثلن انتخاب وکیل بدون تحقیق و بررسی، اشتباه خود ما است و یا بزرگنمایی دانش زبان خارجی به منظور کم نیاوردن امتیاز، اشکال خود ما محسوب میشود و یا موارد دیگر. حتی مواردی هست که شاید بتوان نام آن را بدشانسی گذاشت مثل کسانی که اواخر سال 2008 پرونده فدرال داشتند و مانده بودند که با کدام قانون ارزیابی میشوند و مشاورین هم پاسخ روشنی نداشتند.
سخن نهایی من آن است که با قطعیت نمیتوان گفت که داشتن وکیل/مشاور خوب است یا بد و این موضوع بیش از همه به شرایط اقدام کننده و انتظارات او بستگی دارد. گرچه امروز و در شرایط عادی اگر کسی نظر من را بپرسد به او خواهم گفت با رعایت نکات مهم خودش اقدام کند.
موفق باشید

۳ نظر:

  1. سلام.
    بقول شما نگاههای متفاوتی نسبت به وکیل وجود دارد اما حداقل در مورد خود من و همسرم ترجیح میدادیم با توجه به تجربیات در زمینه پرکردن فرمها و پیگیری امور، کار را به دست وکیل بسپاریم. چونکه نه من وقتشو داشتم نه همسری. الان خیلی اطلاعات در اینترنت زیاد شده و می شود استفاده کرد اما چند وقت پیش خبری نبود و به نسبت وکلایی که ما رفتیم پیششون یه جورهایی ایشون از همه صادق تر بودند.

    پاسخحذف
  2. سلام مهدي جان
    نظر من در مورد وكيلها/مشاورهاي رسمي كه مجوز از cic دارند مثبت است و به هيچ وجه كسي اجازه تحقير وتوهين به آنها راندارد .در اين دنيا هركس براي امرومعاش زندگيش كاري انجام ميدهدومشاوره مهاجرت هم يك شغل است نه كلاهبرداري. وحالا هركس بهردليل (توان -وقت-اطلاعات-سواد ويا...) قادر به انجام اينكار نباشد وكيل يا مشاور ميگيرد چيزي كه همه جاي دنيا در همه موارد امري عادي است.
    يك نكته اينكه اينروزها آنقدر آگهي هاي جورواجور درروزنامه هاوپيك هاي شهري چاپ شده كه بيشتر آنهافقط بقصد كلاهبرداري است و اينموضوع بضرر مشاوران واقعي شده.

    پاسخحذف
  3. بله؛ نظر من هم همین است.

    پاسخحذف